Komputery, oprogramowanie, internet i okolice
Kategorie: Wszystkie | Aplikacje | Blog | Dev | Hacks | Linux | Subversion | Varia | gry | khoomei | książki | mjuzik
RSS

khoomei

piątek, 01 czerwca 2007
Posprzątałem trochę video playlistę Khoomei na YouTube i pododawałem kilka nowych filmików. Głównie Huun Huur Tu, Yah-Kha i trochę Sainkho Namchylak. W sumie jest ich już blisko 90. Miłego oglądania i słuchania!
sobota, 31 marca 2007
Możesz spróbować przejść bezpośrednio ze zwykłego głosu o tak [przykład] lecz większość ludzi ma spore kłopoty z uzyskaniem tego od razu. Podobnie jak przy vocal fry przy nauce głosu Khoomei spróbujemy wpierw uzyskać coś zbliżonego do Kargyraa. Tym co chcemy osiągnąć jest jakby pomruk lwa, bez użycia strun głosowych, po prostu weź głęboki wdech i wydychaj powietrze w podobny sposób jak w ćwiczeniu oddechowym z Haaa lecz z trochę dłuższymi Haaa [przykład]. Robiąc to spróbuj ścisnąć trochę gardło by zobaczyć czy będziesz w stanie wprawić w ruch te fałdy za pomocą strumienia powietrza [przykład]. Nie chcesz by [epiglottis cośtam] to nie mam przypominać chrapania, nie powinno brzmieć jak [przykład]. Takie coś jest niewłaściwe, poczujesz, że wydobywa się z innego miejsca w gardle. Złe dźwięki będziesz czuł wysoko w nosie i gardle, dobre dźwięki będzie się wydobywał wprost z krtani i jeśli lekko dotkniesz krtani poczujesz jak wpada w wibrację gdy uzyskujesz dobry dźwięk czyli [przykład]. Z pewnością z początku dobre dźwięki będą pomieszane ze złymi. Musisz trochę nad tym popracować i odkryć jak wydobywać te prawidłowe by uzyskać ten lwi pomruk, o który nam chodzi. Gdy już potrafisz to uzyskać wydychając powietrze podobnie jak było w przypadku vocal fry w połowie pomruku dodaj dźwięk za pomocą strun głosowych. Otrzymasz [przykład]. Jeśli jesteś już blisko ale jeszcze nie wszystko zaskakuje jak trzeba spróbuj zamknąć usta jakbyś nucił lub wydawał dźwięk Mmmmm. Zamknięcie ust daje silniejsze ciśnienie zwrotne, które ułatwia rzekomym fałdom głosowym wpaść w wibracje. Więc robiąc Haaa i po dodaniu strun głosowych spróbuj zamknąć usta jak do nucenia [przykład]. Gdy już uzyskasz właściwe brzmienie spróbuj otworzyć usta i zobaczyć, co się stanie [przykład]. Spróbuj tak kilka razy. Jeśli zaczynasz się krztusić lub kaszleć zatrzymaj się, to naturalne, że tak będzie się dziać dopóki twój mózg nie zorientuje się, że to co robisz jest celowe. Jednak silny kaszel lub krztuszenie się nie pomoże ci uzyskać dobrego brzmienia. Weź więc po prostu głęboki oddech i zamrucz jak lew [przykład]
18:21, kosciak1 , khoomei
Link Komentarze (2) »
czwartek, 29 marca 2007
A teraz Kargyraa. To niski, warczący styl, który brzmi [przykład]. W Kargyraa następuje podwójny rezonans. Powyżej krtani znajdują się dodatkowe fałdy, które po ściśnięciu gardła znajdują się na drodze wydychanego powietrza i wpadają w wibracje wraz ze strunami głosowymi. Nutą, którą śpiewam jest [przykład] a gdy ścisnę gardło otrzymuję [przykład]. Tak jakbym dodawał ten warczący, oktawę niższy ton do swojego głosu. Nuta, którą śpiewasz jest tak naprawdę w normalnym zakresie głosu. Na tym polega cały trick w Kargyraa, że te dodatkowe fałdy nazywane rzekomymi fałdami głosowymi normalnie ochraniają krtań i zapobiegają wpadnięciu jedzenia w czasie wdechu. Występuje naturalny odruch wykrztuśny pojawiający się gdy chcesz zmusić je do ruchu. Na początku nie możesz śpieszyć się z nauką Kargyraa, zaczniesz kaszleć i krztusić się próbując uzyskać odpowiednie brzmienie
środa, 28 marca 2007
Pamiętaj, że zmierzamy do ostrego, suchego brzmienia. Mokre i krztuszące brzmienie pojawia się gdy za nadto ściśniesz górną część gardła, tam gdzie łączy się ono z ustami. Pamiętaj, że ta górna część gardła musi pozostać rozluźniona i otwarta, ściskamy w okolicach krtani. Brzmienie, do którego powinieneś dążyć brzmi tak [przykład]. Jeśli brzmisz tak [przykład] to znaczy, że zbytnio ściskasz górną część gardła. Nie chcemy tego krztuszącego brzmienia. To ma być pełne, ostre brzmienie. Obojętne czy podążasz od zwykłego głosu do głosu Khoomei [przykład] czy z vocal fry [przykład] dążymy do tego suchego, ostrego brzmienia.
wtorek, 27 marca 2007
Kolejnym sposobem, którego możesz spróbować, jeśli masz kłopoty ze śpiewaniem jest mówienie z użyciem głosu Khoomei. W czasie mówienie spróbuj ścisnąć gardło podążając w tym kierunku by w efekcie zacząć brzmieć podobnie jak teraz. Pomyśl o bluesowych wokalistach – powinno ułatwić ci to uzyskać to brzmienie. Upewnij się, że uzyskujesz suche, ostre brzmienie. Coś takiego oznacza zbyt mocne ściśnięcie gardła. By uzyskać suche, ostre brzmienie musisz rozluźnić górną część gardła. Z początku twoich ćwiczeń prawdopodobnie to będzie maksimum na ile będziesz w stanie zejść przed uzyskaniem krztuszącego brzmienia a nie chcemy uzyskać krztuszącego brzmienia. Zacznij normalnie i ściskaj gardło na tyle na ile możesz utrzymując suche, ostre brzmienie. Jeśli to kontrolujesz spróbuj ścisnąć trochę mocniej a potem jeszcze trochę aż uzyskach to ostre suche brzmienie. Gdy już będziesz to w pełni swobodnie wykonywał spróbuj w ten sposób zaśpiewać. To właśnie kolejny sposób, jaki możesz zastosować.
poniedziałek, 26 marca 2007
Drugim sposobem, jakiego możesz spróbować to zacząć od ściśniętego gardła i potem dodać głos. Sposób, w jaki to zrobić to zacząć od vocal fry. To odgłos, który pewnie wydawałeś w dzieciństwie, gdy chciałeś imitować skrzypiące drzwi. Brzmi tak [przykład]. To nie jest część głosu Khoomei ale ustawia gardło we właściwej pozycji. To co chcemy zrobić to zacząć od vocal fry by lekkim popchnięciem z przepony dodać głos strun głosowych utrzymując gardło w tamtej pozycji i mieć nadzieję, że uda się uzyskać głos Khoomei. Używając vocal fry – odgłosu skrzypiących drzwi nie chcemy by uciekało zbyt dużo powietrza. Gdy twój głos będzie się rozwijał nauczysz się kontrolować siłę strumienia powietrza. Naucz się uzyskiwać ten skrzypiący głos nawet z nadmiarem uciekającego powietrza i gdy ci się uda używając przepony dodaj głos starając się uzyskać śpiew, nie pozwalając gardłu się rozluźnić. Ponownie – nie staraj się przesadzić, wystarczy tyle siły by utrzymać głos. Powinno to brzmieć tak [przykład]. Pamiętaj, że vocal fry nie jest tak naprawdę dźwiękiem, to nie jest tak jak z mówieniem czy śpiewaniem. Spróbujmy jeszcze raz [przykład]
niedziela, 25 marca 2007
Pierwszym sposobem, którego spróbujemy jest śpiewanie normalnym głosem i ściśnięcie gardła. Pamiętaj o zachowaniu dobrej postury, ramion z tyłu by klatka piersiowa była w pełni otwarta i płuca mogły w pełni napełnić się powietrzem, oddech przeponą by pępek rzeczywiście poruszył się do przodu, napełnij płucami popychaj powietrze ściskając przeponą. Zaczniemy śpiewać normalnym głosem z ustami jak do Aaaa i przejdziemy do głosu Khoomei. [przykład] Jeśli masz problemy z kaszlem lub krztuszeniem się to jest to normalne u początkujących. Weź to na spokojnie, pozwól głosowi odpocząć i spróbuj ponownie. Pamiętaj by nie śpiewać za głośno, musisz dać dobre podparcie, głos ma być pełny, ale niekoniecznie głośny. Pamiętając o tym wszystkim weź kolejny głęboki wdech, upewnij się, że masz dobrą postawę i spróbuj ponownie [przykład]. Jeśli uważnie słuchałeś zauważyłeś, że w głosie słychać harmoniczne, mimo że nic nie robię z językiem, szczęką czy wargami. Wystarczą otwarte usta w Aaaa i ściśnięte gardło powoduje, że harmoniczne zaczynają być słyszalne. I oto właśnie nam chodzi.
piątek, 23 marca 2007
Podstawą wszystkich stylów śpiewu gardłowego jest głos Khoomei. Tym terminem określa się wszystkie style azjatyckie jako całość. Khoomei to również nazwa stylu, od którego najlepiej zacząć. Zaczynając naukę Khoomei najlepiej nie zabierać się od razy za manipulowanie harmonicznymi, lepiej skupić się na uzyskaniu ostro brzmiącego podstawowego głosu gardłowego, na którym zbudujemy resztę. W niektórych kręgach ten głos określany jest terminem Khoorkteer, zwłaszcza jeśli śpiewamy zwykłe melodie używając tonu podstawowego głosu Khoomei. Niektórzy azjaci określają ten podstawowy głos jako chest voice. Nie powinno to być mylone z zachodnim terminem rejestr piersiowy. Jeśli śpiewak z Tuvy powie „Użyj więcej chest voice” oznacza to użycie tego podstawowego głosu i mocnego podparcia go całym ciałem. Czasem początkujący wprowadzają do swojego śpiewu elementy zachodniego śpiewu alikwotowego by szybciej uzyskać słyszalne harmoniczne. To powoduje przesunięcie głosu z klatki piersiowej i gardła do ust, w efekcie głos staje się lżejszy, słabszy, traci swoją głębie i pełnie oraz dobre podparcie charakterystyczne dla stylu Khoomei.
Wszystkie kolejne ćwiczenia powinny być wykonywane z szeroko otwartymi ustami jakby śpiewać Aaaa. Łatwo jest wtedy usłyszeć, co się dzieje w gardle i łatwiej jest wszystko kontrolować i wpływać na brzmienie. Powstrzyma cię to też przed użyciem warg i języka by uzyskać harmoniczne. Pamiętaj, że teraz nie zajmujemy się harmonicznymi tylko podstawowym głosem. Powinieneś wiele słuchać tradycyjnego śpiewu by nauczyć się jak powinno to brzmieć, na co zwracać uwagę. Jeśli nie miałeś okazji słuchać wielu nagrań tradycyjnych posłuchaj Wolfman Jacka lub innych bluesmanów używających suchego, gardłowego głosu. Musisz jednak uważać, ponieważ część z nich ściska gardło w miejscach niewłaściwych dla śpiewu gardłowego ale przynajmniej będzie to jakiś punkt wyjścia. Oczywiście najlepiej słuchać tego, czego chcemy się nauczyć, by mieć w głowie to brzmienie, by w pełni zrozumieć, co dokładnie chcemy osiągnąć.
czwartek, 22 marca 2007
Będzie to brzmiało mniej więcej tak. Pamiętaj o dobrej postawie i głębokim oddechu [przykład]. Ważne jest też utrzymanie stałego tembru głosu w czasie całego przebiegu przez skalę głosu. Najważniejsze to nie przestawianie się na falset, gdy dochodzimy do góry. Więc gdy jesteś wysoko nie powinieneś śpiewać [przykład] z tym lekkim brzmieniem na szczycie. Nie chcemy tego. Pamiętaj, że dążysz do pełnego i silnego głosu. Gdy udaje ci się już śpiewać gardłowo po rozgrzewce z użyciem normalnego głosu powinieneś powtórzyć to dla śpiewu gardłowego. Teraz pokaże wam to samo ćwiczenie głosem Khoomei. Zacznę normalnym głosem, przejdę do śpiewu gardłowego i zrobię kilka przebiegów przez skalę głosu [przykład] Przy pierwszych kilku próbach na pewno zauważysz, że skala głosu dla śpiewu gardłowego jest sporo węższa od normalnego głosu. To zupełnie normalne. W śpiewie gardłowym śpiewasz w inny sposób, potrzebujesz większej kontroli. Gdy osiągniesz większą kontrolę nad mięśniami w gardle i będziesz lepszy w śpiewie gardłowym skala się poszerzy. Dlatego też warto robić to na rozgrzewkę., Dla odmiany możesz zrobić to samo ćwiczenie, ale zacząć wysoko, zejść niżej, potem najwyżej jak potrafisz by na koniec wrócić do dźwięku wyjściowego. Oto przykład z użyciem głosu Kargyraa. Jak poprzednio zacznę normalnym głosem i potem przejdę do śpiewu gardłowego. [przykład] Pamiętaj, że głównym celem jest rozgrzanie głosu, nie używaj za dużo siły, nie chcemy przeciążyć strun głosowych a jedynie je rozgrzać. Przy śpiewie gardłowym z powodu ściskania gardła pamiętaj by flegma czy nadmiar śliny nie zalegał na drodze powietrza lub w wyższych częściach gardła – nie będziemy wtedy mieli problemów z niczym zalegającym i przeszkadzającym w śpiewie. Po rozgrzewce, gdy twój głos jest w dobrej formie możemy rozpocząć ćwiczenie śpiewu gardłowego. 
środa, 21 marca 2007
Gdy już zrobiliśmy kilka ćwiczeń oddechowych dajmy sobie trochę czasu na rozgrzanie strun głosowych by nie zaczynać zupełnie nieprzygotowanym. Upewnij się, że żadne mięśnie nie są zbyt sztywne lub obolałe. Rozruszaj wszystko, porozciągaj, upewnij, że nie ma żadnych [kinks and bumps]. Pamiętaj o dobrej postawie z ramionami z tyłu by móc oddychać głęboko w trakcie ćwiczeń. Jeśli już śpiewasz i znasz jakieś wokalne rozgrzewki powinny być one zupełnie wystarczające do naszych celów. Jeśli nie znasz żadnych to dość prostą rozgrzewką, która świetnie sprawdzi się w tym, co robimy jest rozpoczęcie śpiewania dźwięku, nie jest ważne, od jakiej wysokości zaczniesz, jedynie powinien ten dźwięk znajdować się w twojej skali głosu, zazwyczaj wysokość, na której mówisz jest odpowiednia. Następnie przebiegasz w górę skali, nie dochodząc zbyt wysoko tylko tyle by zaśpiewać bez problemów. Celem rozgrzewania głosu to nie tylko rozruszanie strun głosowych, ale też zwiększenie skali głosu. Więc robimy przebieg w górę, potem z powrotem w dół do miejsca, od którego zacząłeś a następnie dalej w dół na tyle na ile potrafisz. Zaśpiewaj tak kilka razy. 
 
1 , 2
Spis Treści
Kanały RSS
Add to Google
Add to Netvibes